BRF Storstugan Täby

2018 insåg man på BRF Storstugan i Täby att det kanske var dags att byta ekonomisk förvaltare till deras förening. Tack vare en tidigare kontakt med Delagott Förvaltning återupptog man kontakten och de senaste tre åren har man haft ett effektivt samarbete som har lett till mindre huvudbry och högre effektivitet.

 

“Delagott har många hjul vi inte behöver uppfinna”

 

För tre år sen kände styrelsen i BRF Storstugan att deras ekonomiska förvaltning kunde bli bättre på ett par punkter. Man började då titta mot bostadsförvaltningar, och framför allt de största i branschen. Men Christian Ahlström, en av förvaltarna i Storstugan, rekommenderade sin tidigare arbetsgivare Delagott som en potentiell lösning på problemet.

 

– Jag hade tidigare praktiserat hos Delagott och visste hur snabbfotade och kundorienterade de var, berättar Christian. Sen kände jag även Mats Frosteman sedan tidigare, så det kändes som ett givet val att testa.

 

– En stor fördel med Delagott är att de är specialister på just bostadsrättsföreningar. Med vår förra leverantör så fick vi endast hjälp med ekonomin. Med Delagott som förvaltare kunde vi få konsultativ hjälp inom andra områden.

 

Det är vanligt att bostadsrättsföreningar anlitar ekonomisk förvaltning från företag som inte nödvändigtvis är specialister på bostadsrättsföreningar. Christian menar att det är ett misstag och att många går miste om support i de fallen.

 

– Nu när vi har Delagott som förvaltare kan vi snabbt ringa dem och ställa frågor kring lite allt möjligt inom föreningen. Vi får alltid bra och snabb respons, och vi har framför allt fått jättebra hjälp från Robin Yttring som är Delagotts ekonomiansvarige.

 

– De har ju så mycket erfarenhet från olika kunder så det känns dumt att försöka klura ut svaret själv när man istället kan ringa dem direkt och ställa frågor som kommer upp på till exempel styrelsemöten, fortsätter Christian. Delagott har många hjul som vi inte behöver uppfinna.

 

Trots att BRF Storstugan har över 700 lägenheter, och därmed räknas som en stor förening, såg man fördelar med att anlita en något mindre leverantör istället för att anlita någon av jättarna som HSB eller Riksbyggen.

 

– Jag tror att man tjänar mycket på att anlita leverantörer som Delagott, eftersom man då får snabbare och mer engagerad support. Det är något jag upplever att man tappar lite när man arbetar med de största företagen, där det tar längre tid att kommunicera och genomföra beslut. Att anställa en dyrare leverantör är enligt mig lite av bortslösade pengar. På så sätt har Delagott passat oss perfekt.